Kurzfilme zusammengestellt von Julia Zinnbauer
Pfingstsonntag, 05.06.2022
21.30
Uhr – 24.00 Uhr
es365, Erkrather Straße 365
40231 Düsseldorf
Ragnar Kopka |
Mit Beiträgen von
bella stina nodge / leon bittner & sascha pascal
second sky
05.37 min., 2021, aus der Reihe 04, Bittner, Pascal
nowhere to be found
05.58 min., 2021, aus der Reihe 10, Bittner, Pascal
leon bittner and sascha pascal have published ten bodies of work, each containing three pieces of audiovisual art. bittner and pascal debunk the in-between of conscious aspects to modern life in contradiction to failed promises of holistic humanity as a culture.
Chris Dreier
Dexia Trip
04.08 min., 2015
Chris Dreier/Gary Farrelly als Duo Dexia Defunct
I feel Love Two
05.05 min. 2013
Chris Dreier/Burquamaschines:
She Gong
Chris Dreier/Reinhard Wilhelmi
Gary Farrelly
Towering Tendencies
06.06 min., 2019
Gary Farrelly in collaboration with Gilles Hellemans
Towering Tendencies is a proposition for the anthropomorphization of institutional architecture through a lens of social sexual desire. The film was realised as the monument or high-rise blocks of Brussels in the summer of 2019
Gary Farrelly is an Irish artist educator and broadcaster based in Brussels. He graduated from the National College of Art and Design in Dublin in 2006. Farrelly's work involves a recurring fixation with narcissistic, utopic and infrastructural themes.
Gilles Hellemans
12.06 min., 2020
Skimming Stones (after twenty degrees) acts as a point of reference and the title of this art project. The video-work explores methods of preservation and resistance to standardization in relation to the architecture of Simone & Lucien Kroll. Using observation and experience as a medium Hellemans engages, magnifies and explores the Kroll’s architecture at Alma & La Mémé (Brussels) as it is today. Under the veil of maintenance both the shapes and the artist are actors in a comic play to inhabit and unhinge the continuous alterations.
Gilles Hellemans (°1996) lives and works in Brussels. In 2020 he graduated from a master’s degree in installation and performance art at l’ERG (école de recherche graphique Brussels).
Gilles Hellemans |
THERE IS ONLY LIGHT
03.59 min., 2014
Created during a residency a Centre for Contemporary Art, Warsaw, this film responds to the assertion by Luis Buñuel that "there is no narrative, there is only light".
SUMMER 3
05. 47 min., 2012
A Passionate response to a re-composition by Max Richter of the third movement of Vivaldi
Matt Hulse is an artist filmmaker. His diverse practise embraces moving image, photography, music, sound, performance, written word, social media and community engagement. His films and videos have screened in cinema and on television in 25 different countries. His third feature film 'Sound For The Future' premiered at the British Film Institute's London Film Festival in 2020. In 2017 he was overall winner of Germany's Felix Schoeller Photo Award for a series of photos called SNIPER.
Matt Hulse studied Fine Art at the University of Reading (England) and Electronic Imaging at the University of Dundee (Scotland). He lives and works in Reading.
Julia Keppeler
You made an Idiot of me
02.45 min.
Ohne Titel 1 (00.35 min.) Ohne Titel 2 (02.24 min)
Chaos 1
01.53 min.
Chaos 2
01.05 min.
Bidirektional
03.04 min.
Ragnar Kopka und Elionore Kowohl
Brasilia / Rio
04.21 min., 1960er Jahre
Ragnar Kopka (°1970) studierte Medienproduktion/Video- und digitale Postproduktion an der Technischen Hochschule Ostwestfalen. Er arbeitet als freier Filmautor und Produzent in den Bereichen Informations-, Wissenschafts- und Dokumentarfilm und in der Realisierung medienpädagogische Projekte. Von 2007 bis 2013 war er als wissenschaftlicher Mitarbeiter für ethnografischen Film an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster beschäftigt. Mit der Gründung des „NoCube - Atelier- und Schauraum für Kunst & Medien“ zusammen mit Candia Neumann beschäftigt er sich zusätzlich experimentell mit Medienkunst.
Elionore Kowohl war 92 Jahre lang neugierig auf diese Welt. Sie machte in ihrem Leben mehrere Fernreisen und benutzte dabei ihre Schmalfilmkamera, nicht um Filme im eigentliche Sinne, sondern um erweiterte Fotografien ihrer ganz eigenen visuellen Sinneseindrücke zu sammeln und zu archivieren. Besondere Interessen galten der Architektur und Natur. Mit dem Fortschreiten einer Parkinson’schen Erkrankung wurde das Erinnerungsarchiv ihr persönliches Memex. Die beiden hier gezeigten Filme entstanden Anfang der 1960er Jahre bei einem Brasilienaufenthalt (Brasilia – Oscar Niemeyer Architektur) und sind typisch für ihre Arbeitsweise (Schnitt in der Kamera).
Peter Lober
Pinkelvideo
01.33 min., 2009
Peter Lober, WeTransfer-Nachricht vom 02.06.2022:
Liebe Frau Julia Zinnbauer,
im Anhang dieser Mail sende ich Ihnen eine Videodatei des sogenannten Pinkelvideos. Es ist pixelig und hat viele technische Unzulänglichkeiten. So war das damals. Ich hoffe es passt?
Lieber Gruß,
der Herr Lober
Julia Zinnbauer, E-Mail vom 02.06.2022:
Lieber Herr Lober,
das Pinkelvideo ist in seinem klassischen Aufbau, seiner Bildkomposition und seiner Beleuchtung einfach schön, im besten Sinne des Wortes. Ganz im Ernst, ich hätte nicht gedacht, dass man das Thema Pinkeln so voller Eleganz transportieren kann. Vielen Dank, ich bin wirklich, wirklich begeistert!
Mit den besten Grüßen,
Frau Zinnbauer
Lada Wilson
Multi – multi – multi – La – da – da
Lada Wlson in collaboration with Julia Zinnbauer
This artwork was inspired by a fascination of the contrast between the apparent simplicity of the natural world and the endless, complex structures and symbolism of the man-made one. By seeing herself as a ‘pilgrim on a road to meaning’, in this performance Lada Wilson brings in the sounds of the countries she has experienced on that road, while moving continuously towards a point that might be simply a space to play with some bubbles. In short, this work is a celebration of the transiency of life.
Lada Wilson is an artist, curator and educator. In her art practice, Wilson reflects on the environment she finds herself in, including people and their languages and culture. Wilson currently lives and works in Scotland where she runs a small contemporary art gallery – in a telephone box. That gallery brought Wilson and Zinnbauer together. Wilson and Zinnbauer developed this collaborative work while on art residency at the Merz Gallery in the south of Scotland in the summer 2020.
Julia Zinnbauer
The Architecture of Peter Womersley in the Scottish Borders
33.11 min; 2020
Kamera, Schnitt, Text, Stimme: Julia Zinnbauer
Für seinen längjährigen besten Freund, den Textildesigner Bernat Klein, entwarf Peter Womersley Ende der 1950er Jahre einen Bungalow und Anfang der 1970er Jahre ein nahegelegenes Atelier. Diese Künstlerfreundschaft steht für eine Verbindung zwischen moderner Architektur und der Textiltradition Südschottlands. Aus diesem Grund war es Julia Zinnbauer wichtig, dass einige von Bernat Klein entworfene Outfits in ihrem Video zu sehen sind. Darüber hinaus bettete sie die gesamte Geschichte in die Landschaft sowie die Literatur dieser Region ein, denn im 19. Jahrhundert war Galashiels auch der Wohnort des schottischen Autors Sir Walter Scott.
Julia Zinnbauer, geboren in Bad Dürkheim, Studium an der Kunstakademie Düsseldorf, lebt und arbeitet in Düsseldorf. In ihren Projekten konserviert und transportiert sie die Schönheit und Atmosphäre außergewöhnlicher Gebäude, indem sie ihre Geschichten erzählt sowie die ihrer Erbauer und Bewohner. Im Rahmen ihre Gesamtkonzepts setzt sie ihre Ideen in Kostümen, Texten, Videos, Fotografien und Performances um und verfolge dabei immer einen interdisziplinären Ansatz. Die Kostüme, die sie für ihre Videoarbeiten entwirft und anfertigt, beziehen sich meist auf die darin gezeigte Architektur.
Foto: Inge Sauer |